ForumSevgisi.Com

  ForumSevgisi.Com > ForumSevgimiz Kütüphane > Kültür - Sanat > Türk Tarihi


Anadolu'yu İstanbul'a bağlayan istasyon: Haydarpaşa Garı


Anadolu'yu İstanbul'a bağlayan istasyon: Haydarpaşa Garı

Kültür - Sanat Kategorisinde ve Türk Tarihi Forumunda Bulunan Anadolu'yu İstanbul'a bağlayan istasyon: Haydarpaşa Garı Konusunu Görüntülemektesiniz,Konu İçerigi Kısaca ->> Anadolu'yu İstanbul'a bağlayan istasyon: Haydarpaşa Garı II.Abdülhamid dönemi ise Osmanlı devletinin demiryollarında atılımlar yaptığı, büyük projeler gerçekleştirdiği bir dönem oldu. ...

Kullanıcı Etiket Listesi

Yeni Konu aç  Cevapla
LinkBack Seçenekler Stil

Okunmamış 24 Mart 2016, 09:17   #1
Durumu:
Çevrimdışı
Gülfem - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Cap Canli
Üyelik tarihi: 22 Şubat 2016
Şehir: Türkiye'li
Mesajlar: 1.594
Konular: 1302
Beğenilen: 718
Beğendiği: 397
www.forumsevgisi.com
Standart Anadolu'yu İstanbul'a bağlayan istasyon: Haydarpaşa Garı

Anadolu'yu İstanbul'a bağlayan istasyon: Haydarpaşa Garı



II.Abdülhamid dönemi ise Osmanlı devletinin demiryollarında atılımlar yaptığı, büyük projeler gerçekleştirdiği bir dönem oldu. Anadolu- Bağdat demiryolu, Hicaz demiryolu gibi projeler binlerce kilometreden oluşan demiryolu hatlarıydı. Demiryolu kapasitesinin bu şekilde artması ile Haydarpaşa istasyonu 20.yy’ın başlarına gelindiğinde ihtiyaca cevap veremez duruma geldi.

Selimiye kışlasının yapımında büyük emeği geçen Sultan III.Selim’in paşalarından Haydar Paşa’dan ismi gelen semt 1870’li yıllara kadar mesire alanıydı ve ormanlarla kaplıydı. Merkezi konumu itibariyle İstanbul’un Anadolu’ya ulaşımında önemli bir güzergahtı. Osmanlı orduları çoğu kez burada toplanırken, hacı adaylarının da yola çıktığı yer burasıydı.

Sultan Abdülaziz döneminde İstanbul’un Anadolu’ya bağlantısını sağlayacak demiryolunun başlangıç noktası olarak da Haydarpaşa belirlendi. Onun döneminde Haydarpaşa’dan Pendik’e kadar bir sene sonrada Gebze’ye kadar uzanan bir demiryolu hattı yapıldı. Hattın başlangıç durağı olan Haydarpaşa’ya ise küçük bir istasyon inşa edildi.

II.Abdülhamid dönemi ise Osmanlı devletinin demiryollarında atılımlar yaptığı, büyük projeler gerçekleştirdiği bir dönem oldu. Anadolu- Bağdat demiryolu, Hicaz demiryolu gibi projeler binlerce kilometreden oluşan demiryolu hatlarıydı. Bu büyük projelerin haricinde Anadolu’daki vilayetleri birbirine bağlayan ve İstanbul’a ulaştıran yeni hatlar da inşa edilmekteydi. Demiryolu kapasitesinin bu şekilde artması ile Haydarpaşa istasyonu 20.yy’ın başlarına gelindiğinde ihtiyaca cevap veremez duruma geldi.



Bu sebeple Haydarpaşa’ya gar yapımı için girişimlere başlandı. Uluslar arası bir proje yarışması düzenlendi. Farklı ülkelerden bir çok mimarın projelerinden Anadolu Bağdat isminde bir Alman şirketinin projesi seçildi. Otto Ritter ve Helmuth Cuno adlı iki Alman mimarın projesinin inşaatına 30 Mayıs 1906 yılında başlandı. Anadolu Bağdat adındaki Alman şirketi tarafından inşa edilen Haydarpaşa Garı 19 Ağustos 1908′de tamamlandı ve 4 Kasım 1909′da büyük bir törenle hizmete açıldı.



Her biri 21 m uzunluğundaki 1100 ahşap kazık üzerine oturtulan gar binasının mimarisi, Prusya yeni-rönesans üslubunda gerçekleştirildi. İki kolu farklı uzunlukta olan "U" planıyla inşa edilen binanın iç avlusu kuzeye, deniz cephesi ise güneye bakacak şekilde konumlandırıldı. Binanın temelinde Hereke'den getirtilen pembe granit, dış yüzünde ise Lefke'den getirtilen kolay işlenebilir, sert hava koşullarına dayanıklı taşlar kullanıldı. Ahşap çatısı, Alman mimarisinde sık kullanılan dik çatı seklinde tasarlandı. Çatı hizasındaki saat, Alman Demiryollarının simgesi olan kartal kanadı ile süslendi. Daha sonra bu motif, Türk demiryollarının simgesi olarak kabul edildi. Haydarpaşa Garı'nın iç süslemeleri ve vitrayları da, yine bir Alman sanatçı olan Linneman tarafından yapıldı.


Haydarpaşa Garı tarihi süreç içerisinde bazı felaketlerle de karşı karşıya kaldı.1. Dünya Savaşı sırasında cephanelik olarak da kullanılan Gar’da, 6 Eylül 1917′de düzenlenen sabotaj sonucu çıkan yangında cepheye gitmek üzere bekleyen çok sayıda asker şehid oldu, binanın çatısı ve kuleleri yandı. 1918′de yılında İngiliz uçakları tarafından bombalanan Haydarpaşa Garı ve sahasındaki pek çok bina yıkıldı. Binanın çatısı, 1930′lu yıllarda yeniden yapıldı.



1979'da Haydarpaşa'nın açıklarında Independenta adlı tankerin bir gemiyle çarpışması sonucu meydana gelen patlamadan ve sıcaktan dolayı binanın O Linneman adlı ustanın yaptığı kurşun vitrayları hasara uğradı. 1976'da aslına uygun olarak yeniden geniş çapta onarıldı ve 1983'ün sonunda dört dış cepheyle iki kulenin restorasyonu tamamlandı. Son olarak tarihi binanın çatısı, 28 Kasım 2010′da çıkan yangında yandı.
________________

Sizin İmza Resimleri Görmeniz İçin Yetkiniz Yok. Lütfen Üye Olun.
imza
Alıntı ile Cevapla
Yeni Konu aç  Cevapla

Etiketler
anadoluyu, baglayan, gari, haydarpasa, istanbula, istasyon

Seçenekler
Stil


Saat: 19:49

Forum Yasal Uyarı
vBulletin® ile Oluşturuldu
Copyright © 2016 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.

ForumSevgisi.Com Her Hakkı Saklıdır
Tema Tasarım:
Kronik Depresif


Sitemiz bir 'paylaşım' sitesidir. Bu yüzden sitemize kayıt olan herkes kontrol edilmeksizin mesaj/konu/resim paylaşabiliyorlar. Bu sebepten ötürü, sitemizdeki mesaj ya da konulardan doğabilecek yasal sorumluluklar o yazıyı paylaşan kullanıcıya aittir ve iletişim adresine mail atıldığı taktirde mesaj ya da konu en fazla 48 saat içerisinde silinecektir.

izmir escort istanbul escort, ankara escort bayan, ankara escort bayan, kayseri escort ankara escort, istanbul escort, kayseri escort pendik escort, antalya escort,